Sunday, May 13, 2012

Asal usul kita

Bismillahirrahmanirrahim.


Dijadikan cerita Shafiq akan memulakan pengajiannya di sebuah universiti tempatan. Dengan berbekalkan azam dan tekad bagi menggapai cita-cita, beliau berjanji pada diri untuk belajar bersungguh-sungguh. Seprti kebiasaan semua universiti. Pelajar-pelajar junior yang baru masuk akan memulakan hari mereka di sesebuah universiti tak kisah la universiti tempatan mahupun swasta. Pasti akan dimulakan dengan minggu orientasi atau lebih dikenali sebagai minggu suai kenal. 


Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Shafiq dengan girangnya memulakan hari pertama orientasinya. Setelah siap pendaftaran, Shafiq pun melangkah kaki untuk pergi ke bilik yang telah diberikan. Masuk ke dalam bilik, Shafiq terlihat suatu kelibat hantu manusia yang sedang mengemas barang-barang. 


Shafiq pun menyapa rakan biliknya itu sambil bersalaman, "Assalamualaikum. Saya Shafiq. Siapa nama awak? Dah lama sampai?"


Rakannya menjawab, "Waalaikumsalam. Saya Iman. Baru je jugak sampai ni."


Shafiq pun meneruskan perbualan sambil mengemas barang-barang miliknya pula. "Awak berasal dari mana? Saya orang dekat-dekat sini je."


"Asal saya? Saya berasal dari syurga.", jawab Iman sambil melemparkan senyuman manisnya.


Erk~ Shafiq terpana dan memalingkan mukanya kepada kawannya.


"Kenapa? Pelik ke jawapan saya? Awak tak percaya?", Iman bertanya.


Iman datang menghampiri Shafiq. "Benar. Saya berasal dari syurga. Awak pun berasal dari syurga juga. Bukankah kita ini keturunan Adam dan Hawa? Adam dan Hawa kan berasal dari syurga."


"Ya, benar. Jawapan Iman sebentar tadi benar-benar mengingatkan saya akan asal usul kita yang sebenarnya. Terima kasih Iman.", balas Shafiq.


"Sama-sama. Sebagai sesama Muslim kita perlu saling mengingati antara satu sama lain. Begitu juga dengan diri saya. Jika Shafiq nampak saya ada buat salah, saya amat berharap Shafiq menegur saya agar saya tak terus menerus melakukan kesilapan", kata Iman.


"Ok. tapi awak asal mana ya?", tanya Shafiq lagi kepada Iman.


Konklusi:: Jangan lupa asal-usul kita yang sebenarnya adalah dari syurga. Dari syurga kita datang harapnya ke syurga juga kita dikembalikan. Tak nak la asal kita syurga tapi akhirnya ke neraka yang kita tahu, azab seksaannya amat berat dan pedih. Bersama-samalah kita tingkatkan amal & perbaiki diri menuju ke syurgaNya.




@ cahaya.yang.satu @

No comments:

Post a Comment