Sunday, December 12, 2010

like dis kata-kata........

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat.

Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya.

Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.

Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali.

Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.

Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.

Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.

Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.

Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

Saturday, December 4, 2010

Oh ORKID....





assalamualaikum..........
terlebih dahulu aku mengungkapkan salam sebagai pembuka bicara.......hehe
erm..., saje nak bercerita....hari ini aku pergi ke MAHA exhibition...
really nice....but i am soooo tired....
maklum la..aku x boleh jalan jauh2 sgt..nanti kaki sakit...
eh mcm org tua plak gaya nye....hehe :P

dkt exhibition itu, macam2 ada(gaye cam dlm iklan astro tu)....
ade bahagian pertanian, agrokultur, perikanan, perniagaan sudah semestinye...
mula2 skali kami pergi kat bahagian pokok2 tanaman....

dan................................,
di situ juga,aku rasa aku telah berjumpa dgn cinta aku...boleh kate mcm first sight love la ni(tersipu malu)....hehe :P cewaaaaaaaaah ayat..haha..tp serius aku katakan, aku mcm da jatuh cinta...jatuh cinta dgn.....dgn....dgn........
dgn ORKID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
percaya x??? aku x tau nape aku tiba2 rase tertarik sgt dgn orkid2 tu...
dan rase utk memiliki nye juga tibe2 menebal dlm diri ini....padahal kat rumah ada je jugak orkid...tp x penah nak kesahkn sgt pn...ckup sekadar aku tolong siramkan...yg lain bondaku yg uruskan...huhu..tp.., nasib baek aku x borong semua orkid kat situ td...alhamdulillah diri ini masih boleh mengawal nafsu membeli...haha...

tp actually aku x beli pn bunga orkid kat situ...
coz mak aku kate x yah beli dulu..beliau telah mencabar diri ini utk membuktikan cintaku itu...beliau kate lebih baik jaga dulu orkid yg ada kat rumah tu dulu.......jikalau 3 orkid yg ada kat rumah itu berjaya berbunga dalam jagaan aku........beliau akan memberi aku green light utk beli orkid lagi....ngee~~~ aku akan berusaha membelai, menjaganye dgn sepenuh kasih sygku....mudah-mudahan ia berbunga lg!!!! akan ku sahut cabaranmu itu bonda....... ^-^


****************************************


ikhlas ingin menyayangi nya,
owa


p/s: td ade tangkap banyak gambar si orkid jelita itu........tp mls plak nk update mlm ni...hehe esok2 kalau rajin akan di upload utk tatapan anda semua........



**** ~da update da gambar~





erk~ ini bukan orkid ya!! hehe


Friday, November 26, 2010

Rintihan Hati Hawa ( Cinta Palsu )

“Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki”

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan. Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi? Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias pribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah. Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa. Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.

Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku. Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita solehah yang lain, dilamar lelaki yang bakal dinobatkan sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tujuan yang satu.Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu `Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati juataan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dimubazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk begitu. Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari ridha Illahi. Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku.Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.

Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga. Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya. Cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.

“PELIHARALAH DIRI DAN JAGA KESUCIAN”

Thursday, November 18, 2010

aidiladha 1431H



pertama sekali sy ingin mengucapkan
ALHAMDULILLAH yg tidak terhingga kpd ALLAH
kerana masih diberi kesempatan utk bernafas
dan hidup di atas muka bumi ini....

di sini sy ingin menyatakan..,
bahawa.........
sy SAAAAAAAANGAT HAPPY hari ini....

^_^

antara cerita yg menarik minat sy pada hari ini..,
pg td sempat tgk Malaysia Hari Ini(MHI)
la...yg kat tv3 tu....
de dkt 1 akhbar tu mengatakan kat taman Safiyah
de 1 lembu korban berharga RM11500 seekor..
WOW~!!!
boleh bygkan???
oke bgus..........
tp kire berbaloi la hrga lembu tu mcm tu...
sbb..., lembu tu pun memang besar
dari baka ape.., sy pn kurang pasti...
mmg nampak sgt bezanye bila diletakkan lembu biasa & lembu baka bagus tu sebelah2..

kemudian jam 8.15am bergerak menggunakan dua kaki berjalan ke surau Al Abrar...
(berdekatan dgn rumah)
selesai solat sunat hari raya..,
balik rumah, makan sket.., n kuar tgk lembu depan rumah..
majlis korban tu dibuat kat padang dpn rumah...



ni adalah lembu yg paling berisi compared to others...
kami di port garden alhamdulillah dapat buat 12 ekor lembu korban..
so..., this one is the biggest one... :)
agak sukar ditumbangkan...


so.., ape pulak yg membuatkan sy berasa suuungguh happy ye???
alhamdulillah td dapat menolong kat surau....
mmg x dinafikan.., bila kita dtg menolong cmni..
ia dpt mengeratkan lagi silaturahim n hubungan sesama manusia..
ia juga mengajar kita erti kerjasama...
:)

ada lagi 1 perkara yg membuatkan sy happy..,
tp rasenye...
biarlah ia disimpan di dalam hati ini.....
hanya Allah dan saya mengetahuinya..... :)

tp mmg saya katekan..,
sy saangat happy hari ini......
moga tahun depan diri ini masih berkesempatan
untuk bertemu dgn hari raya Aidiladha ini lagi...
ak juga memohon agar ak diberi kekuatan utk istiqamah
dlm melakukan kebaikan dan amal ibadah kpdNya........
amiinnn~~~ insyaallah...

Tuesday, November 16, 2010

aidiladha is coming!!!

alhamdulillah...,
esok merupakan hari raya aidiladha...

harap2 dapat lah diri ini diberi peluang..,
untuk bertemu lagi dgn hari esok...
agar diri ini dapat menunaikan solat sunat aidildha......
em..., engat esok nak pergi menolong kat surau...
insyaallah pergi....
nak tengok lembu kene sembelih mcm x sampai hati....
kan x elok untuk kita ada perasaan sebegitu untuk haiwan korban...
sooooo..., adalah lebih baik pergi menolong kat surau....
betul x???
hehe

semalam merupakan hari wukuf di Arafah...
seperti yang kita tahu..,
itu merupakan hari kemuncak untuk setiap jemaah haji...
cakap pasal haji...
diri ini juga teringin untuk pergi ke sana.....
moga2 diri ini diberi kesempatan dan peluang untuk menjadi tetamuNya
suatu hari nanti...
amin~~~ ^-^

byk manfaat yang boleh kita dpt jika kita berpuasa pada hari ini
yang bersamaan 16Nov2010 (9Zulhijjah1431H)

Puasa hari ‘Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Dzulhijjah yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji.

Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadith yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Manakala bagi mereka yang melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang utama jika mereka berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ummu al-Fadhl binti al-Harith:

Ramai di kalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari ‘Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa kepada Baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu Baginda berada di ‘Arafah lantas Baginda meminumnya. (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:

Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah. (Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah rha) [1]

Disunatkan juga berpuasa pada hari ke 8 Dzulhijjah di samping berpuasa pada hari ‘Arafah (9 Dzulhijjah) sebagai langkah berhati-hati yang mana kemungkinan pada hari ke 8 Dzulhijjah itu adalah hari yang ke 9 Dzulhijjah (Hari ‘Arafah). Bahkan adalah disunatkan berpuasa lapan hari, iaitu dari hari yang pertama bulan Dzulhijjah hingga ke hari yang kelapan sama ada bagi orang yang mengerjakan haji atau tidak mengerjakan haji, bersama-sama dengan hari ‘Arafah.

Diriwayatkan dari Ibn Abbas ra:

Rasulullah SAW bersabda: “Tiada amal yang soleh yang dilakukan pada hari-hari lain yang lebih disukai daripada hari-hari ini (sepuluh hari pertama dalam bln Dzulhijjah).” (Hadith Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari beberapa isteri Nabi SAW:

Sesungguhnya Rasulullah SAW melakukan puasa sembilan hari di awal bulan Dzulhijjah, di hari ‘Asyura dan tiga hari di setiap bulan iaitu hari Isnin yang pertama dan dua hari Khamis yang berikutnya. (Hadith Riwayat Imam Ahmad dan an-Nasa’ie)

Adapun berpuasa pada hari Aidiladha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11, 12 dan 13 Dzulhijjah) adalah diharamkan berdasarkan hadith yang diriwayatkan dari Umar ra:

Bahawasanya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada dua hari, iaitu ‘Eid al-Adha dan ‘Eid al-Fitr. (Hadith Riwayat Imam Muslim, Ahmad, an-Nasa’ie, Abu Dawud)

Serta hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:

Rasulullah SAW telah mengirimkan Abdullah Ibn Huzhaqah untuk mengumumkan di Mina: “Kamu dilarang berpuasa pada hari-hari ini (hari tasyrik). Ia adalah hari untuk makan dan minum serta mengingati Allah.” (Hadith Riwayat Imam Ahmad, sanadnya hasan) [2]

Allahu a’lam bisshawab..

——————————————————

[1] al-Imam as-Syaf’ie rh berpendapat; “Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah bg mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bg yang mengerjakan ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di ‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula; “Jika ia sanggup berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka, sbb hari ‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).” Begitu juga dengan para sahabat yang lain, lebih ramai yang cenderung untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji

[2] Ulama Syafi’iyyah membenarkan untuk berpuasa pada hari tasyrik hanya untuk keadaan tertentu seperti bersumpah, qadha puasa di bulan Ramadhan serta puasa kifarah (denda). Puasa tanpa sebab tertentu pada hari-hari ini (puasa sunat) adalah ditegah.

sumber: http://kdi2.wordpress.com/2006/06/01/puasa-arafah/

Thursday, November 11, 2010

Andai Seorang Lelaki Itu Datang...

Andai seorang lelaki datang kepadamu ketika kau perlukan teman...
Andai seorang lelaki datang kepadamu dengan ciri-ciri lelaki idaman...
Andai seorang lelaki datang menegur dan membuatmu terhibur...
Andai seorang lelaki datang menanyakan pendapatmu tentang dirinya...
Andai seorang lelaki datang menanyakan tentang ketampanan wajah dan keromantikan dirinya kepadamu...
Andai seorang lelaki datang memintamu membetulkan kolar baju dan rambutnya...


alt


Andai seorang lelaki datang kepadamu sambil merapatkan badannya kepadamu...
Andai seorang lelaki datang tanpa segan silu padamu walau dirimu sudah pemalu, sopan dan ayu...
Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu...

MUNGKIN PADA PANDANGAN LELAKI ITU,

"Kau sangat comel pada mataku"
"Kau dah seperti adik kandungku"
"Lu keras macam tomboy takkan lu nak feeling dengan gua"
"Kau dan aku bukan alim sangat jadi tak perlu hipokrit"
"Kaulah kekasihku, kau perlukan belaian dan sokongan moral dariku"
"Aku tahu kau sunyi, aku tak kisah kalau aku kau nodai. Aku sudi dan sabar menanti"
"Oh, kau adalah bakal isteriku, aku harus berlatih dari sekarang 'menumpangkan' bahuku"
"Ku berbuat begini tiada yang tahu, kau takkan cerita pada orang lain"

TETAPI WAHAI PEREMPUAN, ADAKAH ITU YANG KAMU MAHU DAN DAMBAKAN? ADAKAH ITU YANG KAMU PERLUKAN?

Andai seorang lelaki itu datang...
Dan hanya dirimu pengawal gelanggang...

BERANIKAN diri untuk BERUNDUR
GAGAHKAN diri untuk TIDAK CAIR DILEBUR
TABAHKAN diri untuk menjadi PEREMPUAN EKSLUSIF YANG UNGGUL!

Perempuan yang taat hanya pada lelaki bernama ayah dan suami
Perempuan yang sedar maruah dan keunikan diri
Perempuan yang takkan cair dengan pujukan rayu 'syaitan' lelaki
Perempuan yang punya jati diri, berundur kerana TAK MAHU SUAMINYA NANTI DIBAYANGI BEKAS TEMAN-TEMAN LELAKI.
Sesungguhnya, neraka itu hakiki...

Ingatlah wahai diri yang bernama perempuan,
Andai seorang lelaki itu datang...
Beranikanlah diri untuk BERFIKIR dan MENOLAK dengan mata...

sumber: - Artikel iluvislam.com


Wednesday, November 10, 2010

Mengapa Sukar Untuk MencintaiNya...



Mengapa begitu sukar mencintai Allah? Ya, benar. Memang sukar mencintai Allah. Walaupun kita tahu bahawa Dialah yang sewajarnya kita cintai. Budi-Nya, kasih-sayang-Nya, nikmat-Nya terlalu banyak untuk dimungkiri. Segala kebaikan Allah yang dilimpahkan-Nya ke atas kita melebihi kebaikan manusia. Sekalipun manusia itulah yang paling baik dengan kita.

Hatta kasih ibu yang sejati itupun hanya ‘sekelumit’ jika hendak dibandingkan dengan kasih Allah yang melangit. Ya, sekali lagi kita bertanya kepada hati kita… kenapa sukar benar mencintai-Nya? Walaupun fikiran kita mengiyakannya, iaitu lojik dan patut kita mencintai Allah. Tetapi hati kita masih berat, masih sukar merasainya.

Mengapa hati sedegil itu? Untuk mengetahui kenapa, mari kita bandingkan hati kita dengan fizikal kita. Dalam keadaan badan sihat, kita boleh makan dengan berselera sekali. Hadapkan ayam goreng, asam pedas, tomyam atau apa sahaja masakan yang enak-enak, tentu mulut kita dapat menikmatinya dengan lazat.

Tetapi apa kata kalau badan kita tiba-tiba jatuh sakit? Demam selsema menimpa. Tekak kita jadi pahit, selera kita jadi sempit. Ketika itu, hidangkanlah makanan selazat manapun, insya-Allah mulut kita akan menolaknya. Yang manis terasa pahit. Segala-galanya bertukar menjadi hambar, kelat dan meloyakan.

Kenapa jadi begitu? Apakah makanan itu yang berubah rasa atau mulut kita yang berubah selera? Tidak, makanan tetap sedap. Tetapi bila badan kita sakit, selera kita akan pahit. Begitulah hati kita apabila tidak mahu mencintai Allah. Bukan kerana cinta Allah itu tidak agung, tidak hebat, tidak indah tetapi hati kita yang sakit.

Hati yang sakit tidak akan dapat menikmati keindahan cinta Allah seperti badan yang sakit tidak dapat menikmati kelazatan makanan. Jika perbandingan ini dapat diterima, maka kita boleh mengukur tahap ‘kesihatan’ hati kita.

Rupa-rupanya dalam kehidupan ini ramai manusia (termasuk kita) yang ‘sakit’ hati. Bila kita tidak dapat merasai cinta Allah, sebaliknya lebih cinta selain Allah, maka itulah tandanya hati kita sedang menderita kesakitan. Malah ‘sakit’ hati ini lebih buruk akibatnya daripada sakit fizikal.

Jika sakit fizikal akan menyebabkan kita menderita di dunia, sakit hati akibat gagal mencintai Allah akan menyebabkan kita menderita di dunia dan menderita di akhirat. Jika sakit fizikal berakhir dengan kematian, tetapi ‘sakit’ hati akibat lebih parah. Kita akan menderita selama-lamanya di akhirat

Mengapa hati kita sakit?

Hingga dengan itu hati tidak bergetar lagi dengan cinta Allah? Bukankah cinta Allah itu fitrah? Ertinya, cinta Allah itu adalah ‘makanan’ atau ‘penawar’ kepada hati manusia. Sebelum menjawabnya izinkan saya membawa satu analogi. Katalah, ada seorang anak yang sejak kecilnya lagi sudah dipisahkan daripada ibunya yang sejati. Oleh kerana ada masalah yang tidak dapat dielakkan, anak itu dipelihara oleh ibu angkat. Masa berlalu bertahun-tahun. Hinggalah anak itu mencapai usia dua puluhan.

Tiba-tiba, si anak mengetahui rahsia yang dia sebenarnya cuma anak angkat sahaja kepada ‘ibunya’ sekarang. Dia pun mencari ibunya yang sejati. Ibu yang telah mengandungkan dan melahirkannya. Maka di hari pertemuan bersejarah itu (masih ingat program Jejak Kasih?), sianak pun bertemu dengan ibu sejatinya ditemani oleh ibu angkatnya.

Saya ingin bertanya, dan anda boleh menjawabnya… pada ketika itu, siapakah yang lebih dikasihi oleh sianak? Ibu sejati yang telah terpisah sekian lama itukah atau ibu angkatnya yang telah memelihara selama ini?

Anda pasti setuju kalau saya katakan, hati sianak akan lebih mengasihi ibu angkat yang telah memeliharanya selama dua puluh tahun berbanding ibu sejati yang baru dikenalinya pada hari pertemuan itu. Walaupun pada lojik dan dari segi rasionalnya, ibu sejati perlu dikasihi berbanding ibu angkat, tetapi dari segi perasaan sianak tidaklah begitu. Sayang bukan paksaan. Sayang bukan pemikiran. Tetapi ia soal rasa. Ia datang dengan sendirinya. Kenapa sayang dan cinta sianak tak mahu bertandang walaupun dia patut merasa begitu?

Kenal Allah Dari Alam RohMaka begitulah halnya dengan hati kita. Sebenarnya, sejak di alam roh lagi kita sudah kenal Allah dan mengakui Dialah Tuhan kita. Firman Allah:“Bukankah Aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab, ‘Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi.”Al-A’raf : 172

Di alam roh lagi kita telah mengenal Allah. Bahkan telah mengakuinya sebagai Rob (Tuhan kita). Mengenal Allah ertinya mencintai Allah. Kerana siapa sahaja yang kenal Allah, pasti akan mencintai-Nya. Namun perlu diingat, mengenal dan mengetahui itu berbeza. Mengenal dengan hati, mengetahui dengan akal. Sebenarnya, hati kitalah yang telah mengenal Allah di alam arwah dahulu bukan akal kita. Tegasnya, cinta sejati sejak diri bermula ialah cinta Allah.

Malangnya, ramai manusia dipisahkan daripada cinta sejati itu sebaik sahaja mereka lahir ke dunia. Kita mula dipisahkan daripada cinta Allah seperti seorang anak yang dipisahkan daripada ibu sejatinya. Sejak itu tempat cinta sejati di hati kita telah diambil oleh ‘cinta angkat’. Kita telah terpisah dari Allah. Siapa yang memisahkan kita daripada cinta Allah? Sedih, yang memisahkan manusia daripada cinta Allah kerap-kalinya ialah ibu-bapa mereka sendiri. Ibu-bapa tidak mengenalkannya kepada Allah.

Akibat Benih Cinta Allah Terbiar

Konsep didikan yang bertitik-tolakkan ‘Awaludin makrifatullah’ – awal agama mengenal Allah’ tidak diberikan. Benih cinta Allah yang sudah ada dalam diri terbiar. Tidak dibajai dan diairi. Akibatnya, kita kenal ‘selain Allah’. Maka cinta kita pun beralih arah. Hakikat ini ditegaskan oleh sabda Nabi saw:

“Tiada seorang bayi pun yang lahir melainkan dia dilahirkan di atas fitrah. Lalu kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Majusi atau Nasrani, seperti haiwan itu melahirkan haiwan yang sama secara utuh. Adakah kamu menemukan adanya kecacatan?”Riwayat Bukhari

Bermula dari situ perpisahan dengan cinta Allah pun bermula. Makin bertambah usia semakin jauh jarak perpisahan itu. Kekadang oleh corak pendidikan yang diterima. Begitu juga media massa yang didengar dan lihat. Apa lagu yang didengarnya? Apa filem yang ditontonnya? Cinta siapa yang lebih kerap dilihat dan didengarinya? Malang sekali, bukan cinta Allah tetapi cinta selain-Nya.

Puluhan tahun si anak dibuai oleh cinta makhluk seperti seorang anak yang dipelihara oleh ibu angkatnya. Hati, pemikiran, perasaan bahkan jiwa telah diserah seluruh dan sepenuhnya kepada ‘cinta angkat’ itu. ‘Cinta angkat’ itulah yang mendodoikannya sejak dia dalam kandungan ibu, di dalam buaian, di rumah, di sekolah, di dalam masyarakat dan di seluruh persekitarannya. Pancaindera kita sepenuhnya berinteraksi dan berkomunikasi dengan cinta itu sahaja. Dan pada ketika itu manusia yakin sepenuhnya bahawa ‘cinta angkat’ itulah cinta sejati kita.

Mencari Cinta Sejati

Ada orang yang bernasib baik, tiba-tiba arus kesedaran melanda. Cahaya ilmu menerpa dengan tiba-tiba. Lalu tersentaklah dia bahawa cinta itu bukan cinta yang sejati. Ada cinta yang lebih hakiki. Itulah cinta Allah. Dia mencari cinta itu, seperti anak angkat yang mencari ibunya yang sejati. Lalu dia menemuinya.

Menerusi pengajian, melalui pembacaan, menerusi lidah para daie, melalui tarbiah para ulama tahulah dia bahawa Allah-lah cinta yang sejati. Namun… semuanya masih di daerah ilmu, bukan di alam rasa. Dia tahu Allah wajib dicintai, tetapi hatinya tidak merasai. Aduh, malangnya… akal tahu, hati tak mahu!

Apa yang perlu dibuat bila hati telah sakit? Tidak ada lain, kita mesti mengubat dan merawatnya. Samalah seperti fizikal yang sakit, ia perlukan ubat dan rawatan. Oleh kerana fizikal kita berasal dari tanah, maka buatnya pun mesti berasal dari tanah. Feram, Natrium, Magnesiam dan lain-lain unsur semuanya dari tanah. Herba juga demikian.

Ubat sakit fizikal yang berasal dari tanah juga berasal dari tanah. Namun hati adalah soal rohani, ia bukan berasal dari tanah. Jadi ubat dan penawarnya bukan dari tanah. Tetapi ubat bagi hati ialah kembali kepada asalnya, yakni kembali dekat kepada Allah.

Hati yang dekat kepada Allah akan tenang dan sihat semula. Ia telah kembali kepada fitrahnya. Itulah ubat hati. Namun jalan ke situ bukan mudah. Ubat sakit fizikal selalunya pahit. Rawatan sakit fizikal juga perit. Tetapi oleh kerana inginkan badan yang sihat kita rela menelannya. Kita rela berpantang. Menahan daripada makan makanan yang berkolestrol, lemak, manis, masin, berminyak walaupun itu semua kesukaan kita. Kita ikut semua nasihat doktor. Berlari, bersenam dan mengawal stresss… kita ikuti, patuhi walaupun berat kerana inginkan sihat.


Pengubat Hati

Maka begitulah jalan untuk menyihatkan hati. Penawarnya pahit. Ubat jarang yang manis. Namun, semua itu perlu ditempuh jua. Apakah ubat hati?

Hadiri majlis ilmu iaitu ilmu yg memberi menfaat.

Mula-mula lazimilah menghadiri majlis ilmu. Ilmu adalah cahaya hati. Majlis ilmu adalah ‘taman syurga’ di dunia. Kata ulama, siapa yang tidak menghadiri majlis ilmu selama 40 hari (sesetengahnya mengatakan 7 hari) maka hati seseorang akan keras.

Walaupun berat kaki melangkah, gagahilah juga sepertimana pesakit yang terpaksa menelan ubat yang pahit. Terangi hati yang gelap dengan cahaya ilmu. Dengan ilmu kita dapat mengetahui sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna. Nama-Nya yang baik dan mulia.

Amal ilmu, dirikan solat.

Dari sana, susuli langkah seterusnya. Ilmu imam, amal adalah makmumnya. Mulalah amalkan latihan-latihan asas dan teras untuk merawat hati. Ubat hati ialah zikrullah – ingat Allah. Dan cara mengingati Allah yang paling utama ialah mendirikan solat. Solat juga dikatakan berasal dari ‘silah’ (penghubung) antara hamba dengan Tuhan.

Fahami makna bacaan, hayati erti gerakan dan resapkan rasa-rasa daripada segalanya itu ke dalam hati. Walau susah sungguh, tetapi paksalah diri.

Sedangkan bisa boleh jadi biasa apabila dilazimi, apatah lagi ‘penawar’ tentulah lebih mudah kita biasakan apabila dilazimkan. Ingat solat itu penawar. Walaupun sukar kita merasa kemanisannya di peringkat awal, tetapi kemanisannya pasti datang juga jika kita berterusan mengamalkannya.

Ingat selalu kata-kata, mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis. No pain, no gain. Sedangkan merebut cinta makhluk pun susah, apalagi mencari cinta Allah. Tentulah lebih susah. Tidak ada jalan mudah, itulah jalannya… jalan mujahadah.

Berpantang

Seperti sakit fizikal yang perlu pada pantang larangnya, begitu jugalah ‘sakit hati’ ada juga pantang larangnya. Makan ubat tidak boleh diiringi makan ‘racun’. Apalah ertinya kalau kita rajin makan ubat penyakit darah tinggi, jika kita terus makan daging, garam dan lemak secara berlebihan?

Atau pesakit kencing manis yang rajin menyuntik insulin tetapi rajin juga minum teh tarik yang manisnya keterlaluan? Penyakit tidak akan sembuh, jika melanggar pantang. Bahkan, sesetengah pengamal perubatan menegaskan berpantang lebih baik daripada berubat.

Begitulah halnya dengan usaha penyembuhan ‘sakit hati’, ada pantang larang juga. Perlu ‘berpantang’ daripada perkara-perkara yang boleh menyuburkan nafsu. Misalnya, melihat, mendengar atau terlibat secara langsung dengan perkara-perkara yang diharamkan seperti pergaulan bebas, program hiburan yang merangsang nafsu, filem-filem lucah, dan lain-lain suasana yang boleh menyuburkan hawa nafsu. Sebaik-baiknya carilah kawan yang seiya sekata. Bentuk kumpulan kecil yang mempunyai satu fikiran, satu tujuan dan satu rasa – yakni sama-sama ingin mencari cinta Allah.

Cari perkumpulan yang baik.

Untuk buat baik, perlu ada kumpulan. Untuk buat jahat, perlu ada ‘geng’. Bila ada perkumpulan (dulu dikampus sering dinamakan study group atau usrah), maka tentu ada program. Program yang baik boleh dibentuk sebagai alternatif kepada program yang negatif. Membaca dan mengkaji buku-buku agama, meningkatkan ilmu fardhu Ain, mendengar kuliah tafsir, mendengar nasyid-nasyid atau lagu-lagu yang baik, program riadah, sukan dan rehlah yang Islamik adalah program-program soleh yang boleh diatur oleh perkumpulan itu.

Ini adalah penebat kepada idea-idea nakal dan jahat yang boleh menggoda kita. Kita ada kawan, ada aktiviti dan akhirnya terbentuklah suasana dan persekitaran yang soleh. Masa lapang kita akan terisi. Ingat, musuh orang muda adalah ‘masa lapang’. Masa lapang ini perlu diisi dengan kesibukan belajar dan memperbaiki diri. Dengan adanya program-program ini pantang larang dalam usaha menyembuhkan hati yang sakit dapat dijaga. Ada kawan mengingatkan. Ada program yang menyibukkan. Ada suasana yang mencorakkan.

Inilah sebahagian langkah untuk mengubat ‘sakit hati’ di kalangan para orang muda masakini. Sebelum berpisah renungilah kata Imam Ghazali rhm:“Pertama telah kupandang makhluk yang banyak ini. Maka aku saksikanlah bahawa, tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat. Sebahagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebahagian lagi hanya sampai ke tepi liang kubur.

Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkan terbaring seorang diri. Tak seorang jua pun yang turut masuk ke kubur dan menghiburnya di dalamnya. Yang demikian tak kudapati selain amal yang soleh. Sebab itu maka kuambil ia menjadi kekasihku, supaya kelak ia menjadi pelita di dalam kuburku, menghiburkan dan tidak meninggalkan aku seorang diri.”

Oleh itu, takutlah kepada kemurkaan Allah. Carilah keredhaan Allah ketika di dunia lagi. Di akhirat nanti, bukan tempat untuk berbuat beramal. Alam akhirat ialah tempat kita diperlihatkan kebaikan mahupun kejahatan walau sebesar zarah pun.

Ya Allah, bantulah kami untuk ingat pada Mu, syukur pada Mu dan mengelokkan ibadah kami kepada MU! Bantulah mujahadah kami ya Allah…

Sumber : http://genta-rasa.com/

Sunday, November 7, 2010

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda:

"Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya, 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

Pertama: orang yang meninggalkan solat

Kedua: orang yang tidak mau keluarkan zakat.

Ketiga: orang yang durhaka kepada ibu dan bapaknya.

Keempat: orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima: orang yang suka minum arak.' "

CANTIKNYA LELAKI .... HEBATNYA WANITA...

Nak tahu dimana Kecantikan Lelaki????

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.

5) Lelaki yang sentiasa berbaik sangka.

6) Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki…

Dan dimana Kegagahan Wanita???

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.


Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW:

“Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat ”

Surah Al-Ahzab : Ayat 71

“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

Saturday, October 30, 2010

Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita --kaum hawa....sila ambil perhatian - tidak lupa kaum adam

Malam pasangannya siang, Jaga pasangannya tidur,

Rajin pasangannya malas,

Dan lelaki pasangannya perempuan.


Kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki,

maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat, maka ia ada hubung kait dengan nafsu.

Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,

ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.


Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman.

Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah Allah dan RasulNya

dan menjauhi laranganNya.


Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.

Simbol apa, semua orang tahu.

Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman.

Maka mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki

dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.


Apabila seorang lelaki terlihat seorangperempuan,

maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.

Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.


Apabila rambut wanita itu telah ditutup,

maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya,

maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.

Maka mata lelaki itu akan turun lagi melihat bentuk payu daranya,

maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk

payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan

turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya,

maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya,

maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya,

maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya

agar bentuk punggung tidak kelihatan,

dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,

maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain

yang agak ketat sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit,

maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula,

maka janganlah wanita itu berseluar,

kerana terus-terang pihak lelaki bercakap,

walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,

jika beliau memakai seluar,walau nampak besar sedikit,

nafsu kami lelaki akan terusik secara sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal,

setelah tidak ternampakkan bentuk kakinya,

maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,

maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa,

menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau memakai stoking,

warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan,

maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,

akan melihat pula bentuk tangan wanita itu,

maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan

tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.


Maka wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya,

kerana ia akan menimbulkan fitnah,

kecuali jika...

kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.

Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang

cantik akan menimbulkan fitnah,

maka berpurdahlah kamu, jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis

penyakit,iaitu mata lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika

ia terlihat warna yang menyerlah atau terang jika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan,

tolonglah jangan memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.

Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.

Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu

apakah dia mata lelaki itu, dan perlu diingatkan,

jika semua aurat telah ditutup,

jangan anggap tugas kita telah selesai,

perlulah pula kita menjaga kehormatan diri masing2,

jangan keluar seorang2, keluarlah dengan mahram,

atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar

tidak diganggu gangguan luar,

mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah,

walau muslimah itu telah menutup aurat,

insyaAllah selamat dunia akhirat.


Seperti firman Allah:

"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu".

Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,sehingga ketahap walaupun seseorang yang memakai tudung masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.

Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..

Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…

wasalam


kelakarnya suamiku.....

Bila aku teringat balik cerita nih..aku mesti tergelak sorang-sorang…

Alkisahnya…aku nih ditakdirkanlah kawin dengan sorang mamat nih..ntah dari mana la datangnya…mak aku yang suruh..dia kata budak nih baik la alim la pandai la..lepas tu terus kami kawin.

Masa first time kawin tu, memang kucar kacir gak arr rumah tangga kami..dan yang aku paling tak tahan tu dia memang selalu saja buat aku sakit hati…

Eiiiii…geramnya aku!!!

Mana taknya,aku basuh baju dia sekali la ngan baju aku..then lepas basuh..nak jadi cerita..ada lah plak baju dia yang turun warna melekat kat baju aku….haihhh..memang sakit hati…baju baru kot…mahal lagi!!! Then bila aku tanya dia..kenapalah tak bagitau aku yang baju dia ada yang turun warna..dengan slumber dia kata..

”Lah..awat tak tanya…”

Eiii..geramnya aku!!!

Selang beberapa hari, dia ada ajak aku pi shopping.Ok,fine..aku ikut jer la…weekend la katakan. Lepas tu nak jadi cerita, dia punyalah excited nak pi shopping..sampai aku kalih kalih belakang..HILANG!!..

Aku cari gak dekat dekat area situ kot kot ada tapi memang hampeh…Aku try call, tak angkat..call lagi pon tak angkat..huhh..tension betul!! Then, aku amik keputusan tunggu kat kereta jer..seminit,..lepas tu dua minit,… lepas tu….SEJAM KOT!! Huhh..memang sakit hati betul!! Then bila dia mai dekat kereta, aku tanya, pegi mana? kenapa call tak angkat??!! Yang aku tak tahan, dia dengan slumber jawab..

“Lah..gi shopping la sayang…owh..ada call ekk?? Alah..lupa nak bagi tau…terlupa bawa hanset..hehe..”

Eiiii..geramnya aku!!!!

Seminggu lepas tuh..dia kata teringin nak makan masak ayam berempah dengan masak lemak cili api.. ok..fine…aku masak jer…Tapi memang la aku nih tak la pandai masak sangat…tapi bolehlah klu setakat nak makan kan..aku hidang bagi dia makan…Masa first time dia suap kat mulut tuh…Aku bajet dia nak kata apa-apa..Tapi dia diam..Memang tak kata apa-apa pon sampai dia habis makan..Habis makan pon tak kata apa..

Aku pon confius…dia ni no respond..sedap ka tak?? Hmm..klu ikut aku la..orang yang masak ni la kan…aku rasa ok jah lah..tapi tak tau la orang yang makan nak kata apa..huhhh…..

Esok plak, time aku on the way nak balik dari tempat keje, kereta aku plak wat hal..tak boleh start..panik gak arr aku time tuh..malam dah nih..nak masuk Isyak dah…haihh..time aku balik keje lewat2 lah keta nak wat hal..then, aku call dia…

Yang aku tak boleh tahan tu..dia dengan slumber kata..

“Lah awat la call saya…call la mekanik…ingat call saya keta awak bleh jalan??….”

Eiii…geramnya aku!!!

Tapi…dia mai jugak lepas tuh…ada lah dia check apa ntah kt depan bonet tuh…dan lepas start…terus boleh…hmmm..dalam hati…aku kata,

“bleh la jugak mamat nih nak diharap…mekanik kecil-kecilan, janji free”…

Satu hari, dia ada bagitau yang dia kena pi outstation kat overseas. Dia kata pi kejap jah…2 MINGGU!!..hmm..aku memang no komen lah…dia nak pi buat keja dia…takkan nak kata tak boleh kot…keja arkitek…biasalah…busy la kot…

Tapi..memang agak sakit hati jugak lah..bleh dia lesap macam tu jah..lepas2 naik flight....kot2 la nak call bagitau dah sampai ka..ada kat mana ka…tapi memang hampeh!!..langsung dia tak call!! Kot2 la nak bagi emel ka..tapi memang tak dak…kosong inbox!!

Eiii…geramnya aku!!!

Pagi tuh..aku basuh baju…ok..sekarang aku dah taw dah baju mana yang turun warna…aku ambik satu persatu dalam bakul nak basuh..sampai la aku jumpa bungkusan misteri dekat bahagian bawah baju-baju tuh…jeng3..huishh..siap dengan surat lagi..

Suratnya berbunyi begini:

Kehadapan isteriku (cewahhh..),

Semoga berada dalam keadaan yang sihat sentiasa…jangan marah-marah ek..hehe..Saya bukannya apa…saja tulih surat nih..bosan…tak tau nak buat apa…hihi

Pertama sekali…saya nak bagi tau lah..mungkin awak tak kenal saya..tapi saya kenal jer awak…sejak awak darjah 6 lagi kot!! Haha..eh..awak tak ingat ka anak Pak Mail kawan ayah awak yang mai beraya kat umah awak time tuh??!! …Masa tuh..saya nampak awak dok main masak-masak kat belakang umah…hahaha…memang sangat lucu…saya nampak awak macam 'anak patung'..comel sangat…

Ishkk..awak ni..tak berasan ker??

Keduanya, sori la pasal hal shopping tuh..memang saja jer saya tak mau bawa hanset time tuh…hihi..takot terkantoi…yer la…saya pi cari baju awak kot!! Ingat baju yang awak kata terkena warna tuh?? Huh…memang tension..susah btul nak cari..memang patut la mahal dan memang patot la awak bengang satu hari…hihi…

Ketiganya, pasal ayam berempah dengan masak cili api yang awak masak…hmm…mesti awak bengang kan sebab saya no respond…huhu…sebab SEDAPPPP SAAANGAT sampai saya jadi tak terkata…Eh,saya makan dalam masa 5 minit ja kot..ikut jam dinding kat umah kita…

Ishkk..awak ni..tak berasan ker??

Keempatnya…time keta awak rosak…hmm..awak tau tak saya CANCELLLL appointment saya dengan klien penting dari overseas sebab nak pi kat awak??!! Lepas2 tuh..jenuh saya nak pujuk diorang balik…Tau tak saya langgar smua traffic light merah!! Baju saya basah dengan peluh masa saya sampai kat awak??

Ishkk..awak ni..tak berasan ker??

Tapi lepas saya tahu saya kena pi outstation kt overseas..saya lagi seronok…happy glerr..sebab saya tau awak mesti rinduuu kat saya kan..kan2?? Saya memang saja jer tak call awak…hihi…tapi saya ok jah…saya rasa saya dah sampai dah kot lepas awak baca surat nih…

“Wow,look at the Eiffel Tower!! Fuyoo!!! Cantik kot!! “

Hahahahahaaaaaaaa..jangan jeles..(^-^)

Last but not least…awak..awak jangan nakal-nakal ekk…sebab saya saaaaayang awak…

P/S: Try tengok sama x dengan baju awak yang rosak ari tu “bungkusan” nih…hihi

Love,

Suamimu


[sumber: dari facebook]

Wednesday, October 27, 2010

baca jgn x baca....

Assalamualaikum...

Wahai sahabat² seagama denganku…

Tolonglah ambil masa 3 minit untuk membaca ruangan ini....

3 Minit je, tak lama pun..

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi..

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...

tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam..

tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun...

lalu salah seorang lelaki tu bertempik "

"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri....

daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Imam tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:

"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"....

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah....


Macammana..

adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda Fikirkanlah...

"Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40 yg betul-betul BERIMAN... "

"Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya...

kedua lelaki hanya membawa mesin-gun..dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang..amat lemah..

baru kena ugut terus lari lintang pukang..

lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat..

tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje..

bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"

"Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai..

tak cukup masa..

Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama Lawak kan???

Kenapa?

gelak tu kan realiti..

tapi yg paling lawak sekali..

berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain...

berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca?

berapa banyak????

Wallahualam........


p/s: moga mereka yang membaca ini dapat menyampaikan kepada yang lain.....moga kita dapat memperbaiki diri serta keimanan hati kita agar terus mencintai Allah dgn sebenar-benar cinta....sesungguhnya itulah cinta yang hakiki...........

ma bufday....

24oktober yang lalu is ma bufday!!!
hehe....
ramai jugak yg wish...
maknanya????
kwn2 ak engat kt ak!!! hehe :P
poyo je... :P

so..., smlm coursemate ajak g jln2 and mkn2 kt tsik ttwangsa...
aku x syak plak yg mereka nak celebrate bufday ak sekali...
hehe....
sampai-sampai je mereka nyanyikan lagu bufday....!!!
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa terharuuuunyaaaa....!!!! ^_^
and lagi satu........, kiter dapat hadiah....
dapat hadiah ape??? hadiah berupa ala-ala hamper makanan...haha :P
alhamdulillah..bersyukur and amat berterima kasih pada rakan-rakanku....


my bufday present....hehe


kami makan di d'mamam cafe kt tasik...
pada asalnya nak makan nasi kat kedai lain...
tp tutup puuulak!!
ish3.....
so.., menu yang ak ambil: nasi lemak+telur goreng
air: carrot susu....
total: rm5.00
sangat sedap!!!! :)

nasi lemak.....


p/s: if friend is a flower, i'd pick you..... :)

Friday, October 22, 2010

DEMI SEBUAH COP PENGESAHAN

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum...

Hari yang ceria n indah bermula lagi. hehe. Hal yang perlu disettlekan hari ini:
  • presentation story telling english
  • go to faculty n submit borang

so.., tuk presentation english tu x ada masalah...alhamdulillah semua berjalan lancar....bes kowt....haha 1group 3 orang........aku amek part 1....tajuk cerita flour babies..haha aku melakonkan 4 watak dlm part aku tu...3guy n 1 lady....so.., untuk differentiate tuk each character, i change my voice lorh..haha

suara besar.., indian style.., suara kecik sket n lembut for the lady....

haha yang x boleh tahan tu part yang aku buat sleng indian tula....nasib baik time tu budak lelaki xde dalam kelas time tu...mereka keluar pergi mana ntah....tp.., sgt bagus mereka xde time tu.....lau x segan giler aku nk wat sleng tu...hahahaha...~~~

after da abis present minta permission dgn madam nk balik...coz nk g fakulti plak....plan g fakulti then anta borang terus la balik....malangnya............

huhu rupenye tuk slainan ic mereka nk salinan itu ada pengesahan..oke xpela...akak tu kata g kaunter jabatan akademik FSKB..aku pun g la....tgk2 org yg boleh mngesahkan x ada...pergi pejabat dekan akademik plak..adeiiih encik Bahar meeting la plak....arrrrggh!!!!

aku perlukan tndatgn n cop pengesahan tuk SEHELAI KERTAS je...diulangi SEHELAI KERTAS je........

kenapa rumit sgt ni!!!!

huhu

aku kembali kt akak tu tny lau minta pnsyarah punya boleh x?? dia kate boleh.......aku pn g la ke bahagian jbatan sains bioperubatan g tgkat 4, 5, blok mcm2...

arggh saya sgt penat...

macam mana ni.......nk anta hari ini tp xde org yg boleh copkan...org xde la.., meeting la.., dpt jmpe pnsyarah tp encik tu xde cop la pulak...

haisssyhh....

hurm...(berfikir2.....)

akhirnya aku nekad turun kt G level...melihat n meninjau2 unit psikologi........n aku jmpe sbuah jabatan pembangunan kampus...hah??!! apa tu??

ah.., xkesahla....

aku masuk n tny ade x siapa2 yg boleh aku dptkan cop pengesahan??? n dia menjawab.............

boleh. tunggu sekejap ye............

AKHIRNYA!!!!! huh feel SOOOOOOOOOOOOOOO RELIEVED......

dapat jugak jumpa dengan orang yang boleh bagi cop....walaupun tadi tak terfikir pun tuk ambil cop kt jabatan ni...n kemudian pergi anta borang n balik!!! hehe

itulah sahaja cerita pada hari ini...

moral of the story: bersedia lebih awal........ ^_^

Thursday, October 21, 2010

kenapa abg cyntakan syg ek???? :)


Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka


Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami tahu bahawa isterinya tetap mendengar,

“Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

Maka menitis lah air mata si isteri yang masih dalam keadaan koma itu….. 


Cinta sejati tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana kekurangan.....

Tuesday, October 19, 2010

oh tidak.....huuhu

result mid sem ritu da lama da keluar....
juz tuk jabatan sy lambat plak dye keluar......
pabila result ku diterima.....
huwaaaa!!!!!!!!!!! sedeyh nya dalam haty...frust pun ade....
x sngka cmtu....
huhu

xpe wahidah...masih ada masa...
ko perlu buat yang SANGAT TRBAIK dalam yang TERBAIK.....
tuk final akan datang ni....
engat mak ayah n ur own future...
the decision is in ur hands!!!!!!!!

go go chaiyok!!!
walaupn kputusan itu mmbuatkan sy kecewa tp sy x boleh kecewa selamanya tnpa melakukan apa2 tindakan........

gagal sekali x bermakna gagal selamanya...

huhu

Sunday, October 17, 2010

i-city

assalamualaikum...........

i-city

nk taw..., td malam pegi ke i-city.....
bersama.....................
bersama siapa????
jeng jeng jeng......hehe
of coz la bersama keluarga tercinta.....
seperti yang saya pernah cakap b4 ni......
keluarga adalah segalanya bg saya....... ^_^





actually.., adeq yang beriye sgt nk g sne.......
dala nex week sy final....huhu saje la ekut jln skali....
erm..., mmule masuk rase seronok.......
tp..., da lame2 rasa bosan...
n,,,,,,,,,,,,,,,,
LAPAR sgt!!!!!
huhu
i need to find place to eat.....
REALLY REALLY REALLY NEED IT!!!!!!
my blood GLUCOSE LEVEL is going DOWNNN!!!!
haha cam etrem sgt plak.... poyo sket.... :P

akhirnya lpas da puas bgambar sume..,
kmi pn pulang n singgah makan di kedai MOLEK...
hehe nme kdai cm pelik sket....if u wnat to know
tu kdai kelatelicious....
haha oke gak la mknn dye...not bad...
for those who want to try.., can go to shah alam seksyen 7....
dkt je ngan tempat i-city....

tp tyme kt i-city tu.., de gak la pmndngn yg agak menyakitkan mata....
huhu.....
kapel sane sini,,,,,
bpimpin tgn sume......
hurmm...
moga diri ini dan mereka itu diberi ptunjuk hidayahMu
n dikuatkan iman serta dijauhkan dari perkara maksiat....


akhir kata....mungkin lpas ni x g i-city lg kowt.....
coz rase cm borink plak coz tgk lmpu warna warni je....
lau de haiwan msti bes.....hehe

Friday, October 15, 2010

beberapa hari je lg.....

assalamualaikum..........
final exam tggl lg sminggu je.....
tp kenapa sy masih mcm x fokus sgt lg ni????
huhu bila nak fokus betul2 ni.....

ya Allah..., aku mohon kepadaMu...
berilah aku kekuatan utk fokus dlm pelajaran
dan Kau berkatilah sgala ilmu yang Kau beri kepadaku........

sy ingin blaja bsungguh2.....
x ingin menghampakn harapan n perasaan emak n ayah.....
emak n ayah adalah kekuatan ku..........
kala aku kesedihan atau sperti nak give up...,
slain dr Allah yg pertama skali....
aku pasti akan engat kpd mrk.....
n muhasabah kmbali tentang niatku.......

aku sayang mereka sgt2........

kasih mereka terlalu besar buatku...
xdpt nk bygkn bgaimana jika aku kehilangan mereka...,
satu hari nnt..........
ssungguhnya aku tahu bahawa
kematian itu suatu yg pasti......




peluk.., cium.., syg n kasihku buat mak n ayah.........
dr anakmu yg tercinta....

Saturday, October 9, 2010

ishhhh3...........

firstly.., assalamualaikum diucapkan kepada semua.....
mudah2an sume dbwh lindunga rahmatNya....

erm...,,, arini 6.30pg da bgun....
ceh tulis cm nk bgtau awl sgt je bgun tu....haha(poyo) :P
bgun n bersiap untuk.............
JOGING TYME!!!!!
terasa da lme x joging.....
joging kt tasik ttwangsa je.....
pas da psing 1 round kt tasik tu....
huh pnat gak la.....tp sronok..!!!! coz dpt tgk kuda!! (sy sgt suke..hehe)
kmi menikmati NASI LEMAK di cafe tercynta....haha
srupe cm x yah joging je kn???? ishhh3..... :P

kul 12 td plak bersiap lg untuk ke...........
JAMUAN TERBUKA di tasik ttwngsa....
mkn lg.......ish3......... :P

antara gerai mknn yg ade...all FREE!!! ^_^



tp...., b4 nk dpt mknn FREE.., kne beratur pnjg dulu!!! :]



eh.., eh...mkcik ni..., interframe plak....haha :P


dan...., dgn tidak disengajakan........
sy dan roomate.., dgn slumber+xsdar..,
kmi x bwk KUNCI BILIK!!!!!
whoooooooaaaaaaa!!!!
cmna nk msuk bilek nnt?????
setelah meminta bntuan ilham dr jimmy neutron+elbert eistein sume...,
alhamdulillah..,
kmi brjaya mmbuke pntu dgn jayanya....
haha

moral of the story: kite prlu sntiasa peka n bersdia dgn ape yg akn berlaku.....

hav a nice day......
n lg satu.., b4 terlupa.....
mlm ni....de jmuan lg....
jmuan kolej.......
haha...hari ini mkn.., mkn.., mkn.., dan mkn lg........... ^_^

Wednesday, October 6, 2010

makmal pressure garment

sebenarnya nk cerita semalam tp x sempat nk update plak kt blog ni...
coz tertidur....hehe...

semalam kami OT(occupatinal therapy) students, ade kelas makmal pressure garment..
want to know what is pressure garment?????
actually pressure garment is a suit which is worn by the burn patient...
cth nya kalau ada budak kecil terkena air panas di bahagian tgn,
so.., as an OT kami perlu jhitkn pressure garment suit which will be wear by the kids..
tuk kurangkn pressure ke atas tempat yg melecur terkena air panas itu tadi..
kalau x.., nak x ape terjadi.., keloid akn terjadi...keloid tu mcm gelembung air tu...kalau x jage, keloid tu pecah.., de possibility kulit antara kulit tu melekat....erm.., phm x agak2???
hehe lau x phm tny la ea... :P

berbalik pada kelas smlm.., kami perlu menjahit......tp bkn jhit pressure garment..
tp jhit SARUNG BANTAL je.....hhihi....
lecturer kate testing dulu.., bg mahir guna mesin jahit elektrik tu...haha
semua org excited nk menjahit......
lecturer kate students mmg pakar dlm mematahkn jarum jhit tu...
haha n mmg terbukti.....byk jarum mesin jhit yg dpatahkn oleh kmi student tahun 1....termasuklah sy punya!!!! haha :P
sooo.., bg mengatasi masalah itu lecturer menasihatkn kmi supaya stiap org t prlu ade jarum mesin jahit sendiri....
t xdela OT department prlu menanggung kos kerugian yg byk..x ke gitu??? :P

alhamdulillah ramai yg dpt siapkn hari itu jugak....
yes!!!!! sy punye siap....
aik??? asal mcm pelik ni???? adoooyai!!! sy jhit terbalik la plak.....
bhgian curve sptot kt dlm.., terletak kt luar plak.....
ish3.....
sib bek still cntik lg....
hehe tersilap sikit je.....
xpe2....bia sala skrg..
jgn t jhit pressure garment suit yg terbalik suda....
naya je nnt...........hihi ^_^

Friday, October 1, 2010

.....................

assalamualaikum sbg pembuka bicara...

erm.., esok ada kelas english and then boleh pulang ke rumah tercinta...
ari sabtu ni ada buat rumah terbuka dekat rumah......
tu yg balik tu.......
diharap agar segalanya berjalan dgn lancar......
n moga kita semua dlm lindunganNya.........

erm...., nak cakap apa lg ea.......
rasanya mcm dah xde apa2 lg.......

sooooooooo..., sau sin chi......
daaaaaaaaaaaaa~~~~~
huhu

Sunday, September 26, 2010

mencari sesuatu>>>

kenapa kadang kala aku merasakan seperti ada yang tidak sempurna dalam diriku.....
seperti ada sesuatu yang masih tidak cukup....
bukan hendak mengatakan bahawa aku tidak bersyukur....
tapi., tak tahulah...aku sendiri juga masih mencari jawapan itu....
apakah itu...
aku masih tercari-cari....
tapi, aku sentiasa berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik....
apa yang aku cari sebenarnya???????? huhu

bimbinglah aku ya Allah..,
moga Engkau permudahkan segala urusanku...

Thursday, September 23, 2010

Mengapa Allah temukan kita dengan orang yang salah..

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL..

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

p/s: moga kite semua di dalam redhaNya....n berusaha menjadi insan yang lebih baik...jangan sesekali berputus harap dari Allah....sesungguhnya Allah lebih Maha Mengetahui.....

Monday, September 20, 2010

Tiada yang lain yang ak harapkan, yg ak cari........
hanyalah redhaMu...........

Sunday, September 19, 2010

sy sgt eppy+rinduuuu.......

hari ini pergi beraya ke rumah kwn2 lma.....winndddduuuu...!!!! actually rindu kt kngn2 tyme ingus2 dulu...haha....klaka+nakal+pelik2....sume ade...pakej... :D erm.., tp td xde la byk mne..2 buah rumah je pon...hehe
tp still leh jmpe rmai kwn lame taw...coz umah bariq n ayu wat openhouse td.sooo.., bleh la gak jmpe kwn2 lme...x sngke sume da besa da...cpt btol mase blalu....
haha padahal dulu nga ingus2 lg..skunk.., sume da bgaya.., stylo.., n msing2 smbung blaja tuk masa depan...tp.., de gak yg keje dulu...xpe.., moga Allah murahkn rezeki yg halal buat kite sume...insyaAllah.... :)

ermmm.,, yg paling x tahan bariq la...pnat melayannya...haha dye bg teka teki ni kt kitorg.., cube korg jwb kalo korunk bijak bestari...

soalannya berbunyi......ape bnde(bnde idup).., dlm itam luar kuning????
haaaaa...,, cpt2 pikiaq kasi abes........hehe dpt x?? dpt x??? surrender da???? hehe jwpnnya.., india bwk bas la......hihi.... :P
mmg x thn la.., asyik gelak aje....huhu abes ilmu kluar....ish3.....astagfirullahalazim(3x)....

ape2 pn.., arini mmg best n sronok.....ase cm ulang blek tyme skula rendah dulu...macam2 sgt ragamnya...hihi....misss all of ma fren....x dilupe to all primary school teachers especially ustaz thalhah...haha..sume kenangan skula akn sntiasa terpahat dlm lubuk atyku...... ^_^