Wednesday, December 5, 2012

Aurat

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebahagian ilmu yang ingin dikongsikan bersama berkaitan dengan aurat.

Intro:
Aurat perempuan --> Seluruh tubuh badan kecuali muka dan kedua tapak tangan. Maksudnya kaki tu pun dikira aurat tau. Wajib ditutup. Pakai stoking tak wajib. Yang wajib tutup kaki.
Aurat lelaki --> Dari pusat hingga lutut.




Soalan 1   
Aurat luar dan dalam solat?     

Konsep menutup aurat dalam solat - Wajib ditutup dengan sebetulnya walaupun orang tak nampak. Jika tidak, solat itu tidak sah.

Konsep menutup aurat luar solat - Tutuplah selagi orang lain tak nampak. Jika orang nampak, bermakna aurat kita telah terbuka dan dikira berdosa.

Contoh:
Tiba-tiba ada orang lelaki datang rumah, kebetulan time tu sempat sarung tudung sahaja tapi pakai t-shirt lengan pendek. Tapi, kita menyorok belakang pintu. Orang lelaki itu hanya nampak muka kita sahaja. Maksudnya, lelaki tu tadi tak nampak aurat kita. Jadi kita masih dikira menutup aurat. 

Berbalik pada isu pakai tudung bawah dagu tak tutup, kita masih dikira menutup aurat selagi kita tidak jalan mendongak sepanjang masa nak tunjuk bawah dagu. 


Soalan 2   
Aurat wanita muslim dengan wanita non-muslim?   

J: Ada beberapa pandangan.

Majoriti fuqaha’ mengatakan aurat muslimah di hadapan wanita non muslim sama seperti aurat di hadapan lelaki ajnabi/yang bukan mahram. 

Pendapat lain ialah yang mengatakan muslimah boleh berpakaian seperti pakaian biasa yang dipakai di dalam rumah.  Pakaian yang biasa dipakai di dalam rumah ialah baju berlengan pendek, skirt labuh, seluar panjang (bukan ketat), gaun labuh berlengan pendek dan seumpamanya. 

Pandangan ketiga ialah yang mengatakan sama seperti aurat sesama wanita muslimah yakni selain antara pusat hingga lutut.

Bagaimana cara kita memilih antara 3 pendapat di atas? Untuk membuat keputusan terbaik buat diri kita ialah dengan melihat objektif menutup aurat itu sendiri yakni menjaga maruah dan kesopanan wanita Islam.

Untuk memilih pandangan mana 1, perlu dilihat kepada akhlak wanita non muslim itu sendiri. Jika dia seorang yang menjaga kesopanan dan menghormati kita, maka pendapat kedua adalah baik diamalkan agar terangkat perkara yang menyusahkan dari diri kita.

Jika wanita non muslim itu seorang yang tidak baik dan sentiasa mencari kelemahan muslimah untuk disebarkan kepada orang lain, maka wajiblah menutup aurat seperti biasa.

 
Soalan 3   
Aurat lelaki muslim dengan lelaki non-muslim?    
 J: Dari pusat hingga lutut. 


Soalan 4   
Aurat seorang lelaki/wanita muslim dengan lelaki/wanita muslim yang lain?  
J: Juga dari pusat hingga lutut.


Soalan 5    
Jika mak/ayah kita berkahwin lain (dapat mak/ayah tiri baru), bagaimana hukum aurat kita dengan mak/ayah tiri baru itu?    

J: Aurat itu akan jadi sama seperti kita dengan mak/ayah kandung kita sendiri. Dengan syarat mereka telah bersama/bersetubuh.


Soalan 6   
Kita berkahwin tapi pasangan kita punya mak/ayah tiri. Bagaimana aurat kita dengan mak/ayah tiri itu?   
J: Sama seperti dengan lelaki/wanita yang bukan mahram kita.


Soalan 7  
Adakah boleh jika kita bersalam dengan mak/ayah saudara kita?   

J: Boleh, jika mak/ayah saudara itu adalah  adik-beradik dengan mak/ayah kita. Selain daripada itu, mereka bukan mahram kita. Mereka dikenali sebagai mak/ayah saudara sabit.

Dalam kebanyakan tazkirah/ceramah yang saya hadiri/dengar, mereka selalu cakap memang haram, tak boleh bersentuhan. Awak buatlah macam mana tapi tak menyinggung hati mereka. Tapi mereka tak bagi solusi. Apakah antara cara yang boleh dilakukan bagi mengelakkannya. 

So, hari tu, ada bincang dengan kawan-kawan apa alasan yang boleh diberi jika mak/ayah saudara sabit hulurkan salam pada kita. So, sorang kawan saya bagi idea cakap, 

"Err.., maaf makcik/pakcik saya ada wudhuk!" 

*Jika ada sebarang penambahan idea untuk alasan boleh dikemukan dalam ruangan komen dibawah. Idea anda sangat dialu-alukan.*


Soalan 8   
Aurat dengan abang/kakak/adik ipar?  

J: Bukan mahram. So, kena jaga batas pergaulan dan penampilan. Kerana jika abang/kakak/adik kita bercerai dengan mereka, kita boleh berkahwin dengan mereka.


Soalan 9  
Boleh ke kita nak bersalaman dengan orang tua (tak kira lelaki/perempuan tua) yang tidak lagi bernafsu?  
Tetap haram. Mana kita tahu yang orang tua tu masih bernafsu ataupun tidak.


Soalan 10   
Pakaian yang dipakai dalam  solat jarang. Adakah solat sah? Adakah kita dikira menutup aurat dalam solat?      

Jika pakaian solat yang dipakai itu jarang sehingga menampakkan warna kulit, itu dikira aurat masih terbuka. Jadi, solat itu adalah tidak sah. 


Soalan 11 
Kalau kita pakai pakaian ketat, boleh ke gunakan untuk tunaikan solat? Solat sah? 

Solat sah. Even kalau kita pakai scuba diving punya suit tu pun dah boleh perform solat sebab ia dah penuhi syarat pakaian solat. 

Syarat pakaian untuk solat adalah tidak jarang dan menutup aurat. Selagi apa yang kita pakai tu memenuhi syarat yang disebut tadi, boleh solat. 

Macam yang saya cakap sebelum ni, konsep menutup aurat dalam solat adalah wajib tutup dengan sebetulnya walaupun orang tak nampak. Berbeza dengan luar solat.
Tutuplah selagi orang lain tak nampak. Jika orang nampak, bermakna aurat kita telah terbuka dan dikira berdosa. Jika memakai pakaian ketat luar solat, sama seperti kita telanjang. Bila telanjang bermaksud kita telah dedahkan aurat kita.


Harap perkongsian ini dapat membantu dan bermanfaat untuk semua. 
Kalau ada yang kurang, sila lah tambah dan tegur saya! 
TQ! =)

Sumber: Tanyalah Ustaz KTSN oleh Ustaz Syed Abdul Kadir Al-Joofre

 
TAHU . FAHAM . AMAL


@ cahaya.yang.satu @

1 comment: