Wednesday, March 14, 2012

Fakta Nasi Kerabu

Bismillahirrahmanirrahim.

Tiada nak cerita panjang berjela. Jadi, terus ke pokok cerita yang nak diceritakan.

Hari ini merupakan hari yang agak bersejarah untuk diriku (
cewaaah..). Sebab hari ini merupakan kali pertama saya makan nasi kerabu. Selama lebih 20 tahun aku hidup, inilah kali pertama saya benar-benar menikmati juadah itu. Dan ternyata. Nasi kerabu itu sedaaaap oooo..!!! Rugi siapa tak cuba (hehe ter'promote' la plak!) Tak tahu kenapa selama ini, tak pernah tertarik pun nak merasa makanan itu (mungkin sebab nasi kerabu tu ada letak budu..tak suka budu). Tapi, bila dah rasa, macam nak lagi! =P

Serius. Untuk sesiapa yang belum mencuba lagi makan nasi kerabu. Silalah mencuba. Jika tidak, anda pasti akan termimpi-mimpi akannya. =D


 
- Ini bukan nasi kerabu saya. (tak sempat nak tangkap gambar tadi sebab dah agak lapar)
- dan nasi kerabu itu sangat pedas (wajib ada air sejuk sebagai langkah berjaga-jaga. Takut tak tahan. :) ) 

Fakta:
- nasi kerabu itu sedap (tu pun kalau org tu pandai masak kot)
- Ia makanan yang sinonim dengan negeri Kelantan (siapa orang Kelantan angkat tangan! =P
- Kebiasaannya orang Kelantan walau ke mana pun dia pergi, dihidang makanan pelbagai sekali pun dan ada nasi kerabu. Pasti mereka akan pilih nasi kerabu. (erk~ fikir jap ni fakta @ auta ea? orang Kelantan sila jawab. =P)
- Kerabu = Sayur campuran. Ada daun kesum, daun pegaga, daun cekur dan daun keduk. (fakta yang ketiga ni saya copy n paste)


S.E.K.I.A.N
:D

** saya budak baru belajar makan nasi kerabu

@cahaya.yang.satu@

No comments:

Post a Comment