Wednesday, April 10, 2013

Aku dibutakan

Bismillahirrahmanirrahim.

Sepanjang 5 semester yang wa tempuhi (dan sekarang ni semester 6) wa rasa subjek orientasi dan mobiliti yang paling mencabar. Kami akan dibutakan seketika untuk berlatih berjalan secara perseorangan. Mula-mula ada la member yang guide (sighted guide). Tapi bila waktu ujian mobiliti atau juga dikenali sebagai drop off everything is by yourself. Drop off tu maksudnya wa akan ditinggal di tempat-tempat tertentu dan diminta untuk pergi ke sebuah destinasi. Hanya end point yang akan diberitahu. 

Wa dimana? Bagaimana nak pergi? Semuanya atas wa sendiri. Lu buat la sendiri (tagline Nabil yang di'modified'). Tak ada orang bantu. Tapi tempat untuk drop off tu sebenarnya tempat-tempat yang dah berlatih sebelum ni. Kira sudah di'familiar'kan sebelum ni. Tinggal visual memory kita ingat atau tak jela mana jalan yang kita nak guna. Pandai-pandai la nak hidup.

Dan sepanjang proses pembelajaran ini, ada la jugak dapat persepsi beberapa pihak yang melontarkan isu,  

"Apa yang korang buat ni? Untuk apa?" 

"Apa benefit korang belajar macam ni ea?" 

"Haaa, main-main la jadi buta. Esok pagi bangun buta betul-betul baru tahu" 

-_-"

Berpanas, berhujan. Latihan tetap diteruskan.

Melintas sambil mata ditutup. Hanya tongkat disediakan. 
Tika ini deria pendengaran sangat penting. Ada berani?

Awal-awal latihan dulu

Perlu dijelaskan disini kami belajar bagi membantu orang lain di masa hadapan. Entah-entah mungkin, anda yang melontarkan perkara sedemikian yang akan kami bantu. Membantu mereka yang memerlukan. Mungkin keadaan seperti buta sejak lahir, buta disebabkan kemalangan, kurang daya penglihatan itu tak berlaku dalam konteks atau lingkungan kehidupan individu itu sendiri. Tanpa memahaminya, terus buat konklusi dan berpegang terus pada persepsi negatif. Sebab itu kita memandang remeh, memperlekeh atau mempersoalkan apa yang kami lakukan. 

Bertanya jika tak tahu.
Bertanya jika inginkan kepastian.
Jangan mudah buat kesimpulan sendiri jika kita tak benar-benar memahaminya.
Jadilah individu yang berfikiran positif, bukannya pesimis. 

Hargailah nikmat penglihatan yang Allah beri kepada kita. Gunakan dan manfaatkan ia sebaiknya kerna nanti pasti akan dipersoalkan di akhirat kelak.

Kat bawah ni sebahagian gambar tugasan yang perlu diselesaikan. Tactile map assignment. Kami diminta menyediakan peta jalan yang kami guna ketika berlatih pada awal-awal latihan dulu. Peta yang perlu dihasilkan bukan peta biasa. Perlu ada perbezaan permukaan agar mereka yang blind or low vision boleh memahaminya menggunakan deria sentuh mereka. Kira, buat peta anggap macam kita yang mengalami masalah tu. So, baru boleh tahu kita faham ke tak peta yang kita buat tu.

Sebahagian peta by me. 
Lagi sebahagian diselesaikan by my partner.

My part untuk diletakkan dalam petunjuk.
Zoom in. Close up. 
*yang macam uncang kecil tu, 
it is a fire extinguisher comel tak?* hehe

Full version of our tactile map. 
Atas tu petunjuk. Bawah adalah peta penuh.

My OT badge. Tapi 3 orang lagi tak ada.
Us. The Occupational Therapy to be.

@cahaya.yang.satu@

*entri terbengkalai --> dah lama siap tapi baru post*

No comments:

Post a Comment