Monday, May 31, 2010

Mataku MilikMu...

" You have beautiful eyes "


Perasaan cemas menghantui apabila mendengar sapaan berbaur 'flirting' nada melankolik daripada pemuda Arab tersebut. Kulihat keadaan sekeliling sambil mempercepat langkah, menoleh ke belakang setiap satu minit bagi memastikan diriku selamat dan tidak dikejar pemuda Arab itu tadi. Sungguh menakutkan.


Maha Suci Allah yang menciptakan segala sesuatu dengan penuh kesempurnaan, keindahan dan keajaiban. Teringat sebuah doa yang diajar Nabi untuk dibacakan apabila mendengar pujian daripada insan bergelar manusia.


اللهم لا تؤاخذني بما يقولون ، واغفر لي مالا يعلمون واجعلني خيراً مما يظنون


" Ya Allah janganlah kamu mengapa-apakanku kerana apa yang disebut oleh mereka, dan ampunkankan daku berkaitan perkara yang mereka tidak ketahui (dan jadikanlah daku lebih baik dari apa yang mereka sangkakan. "
(Riwayat Abi Syaibah, no 35703, 7/242 ; At-Tarikh Al-Kabir, 2/58)



Bersyukur sungguh kerana Allah mengingatkan manusia untuk mengembalikan segala pujian dan kehormatan yang dikurniakan kepada manusia kembali kepada kuasa yang Maha Pemberi Kurnia iaitu Allah. Pada hakikatnya segala-galanya yang diciptakan adalah milik Allah. Manusia tidak mempunyai daya dan kuasa untuk mencipta dan mengusai sesuatu perkara tanpa izinNya.
Teringatku pada seloroh guruku ketika menerangkan hakikat ini. Katanya;


" Manusia ni tak hebat langsung. Nak cipta tahi hidung sendiri pun tak boleh!"


Bahkan, anggota dan deria pada diri kita sendiri tertakluk kepada kekuasaannya.


" Tahukah anda 'beautiful eyes' yang kita miliki sekarang terdiri daripada apa? "


Cuma air, lemak(lipid), gula (glucose), 'receptor' yang diperbuat daripada 'protein' dan saraf yang diperbuat daripada serat. Semua bahan-bahan ini boleh didapati dari dapur rumah masing-masing. Subhanallah.

"Bagaimana dengan bahan-bahan asas sebegini mampu menghasilkan fungsi yang menakjubkan?"


Daripada bahan yang sama juga mampu menghasilkan 'Beautiful eyes' yang 'bervariasi' warnanya. Terdapat manusia yang bermata biru, coklat, coklat pekat, coklat cair, kelabu, hijau dan lain-lain. Rahsia sebenarnya terletak pada struktur bernama 'iris' yang mempunyai ketebalan melanin yang berbeza. Contohnya, manusia yang mempunyai lapisan melanin yang nipis akan menzahirkan warna mata sebagai biru, iaitu warna 'salur darah vena' yang membawa 'deoxygenated blood' yang terdapat di belakang 'iris' .
Kadang-kadang 'beautiful eyes' kita akan memberi gambaran yang salah terhadap sesuatu perspektif. Pada hakikatnya ialah x, mata memberi gambaran y, dan kita pula membuat kesimpulan z.
Cuba perhatikan garisan biru dalam gambar berikut :



Nampak seperti senget bukan? Pada hakikatnya, garisan tersebut lurus! Tidak percaya? Anda boleh mengukurnya sendiri.

Terbukti melalui ujian mudah ini bahawa kita sendiri tidak mampu mengawal deria yang ada pada diri kita kerana segala-galanya adalah dibawah kawalan Allah. Sebagai tanda kesyukuran dikurniakan 'beautiful eyes' dan nikmat yang pelbagai maka menjadi tanggungjawab kita untuk menzahirkan kesyukuran kita dengan mentawajuhkan atau menghalakan kiblat kehidupan kita dalam jalan yang diredhaiNya .
Begitulah juga kehidupan ini, dihiasi dengan 'ilusi optik' yang mengelirukan lagi menyesatkan. Perkara yang jahiliyah dan buruk dilihat cantik dan mempesonakan manakala yang baik dan wangi dijauhi dan ditolak ke tepi. Sepatutnya, semuanya perlu dilihat melalui kaca mata dan hati yang suci mengikut neraca Ilahi. Moga-moga hidup diberkati dan diredhai. Semoga 'beautiful eyes' kita ditemukan dengan Penciptanya di syurga nanti.

" Wahai Tuhan kami,tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. "

No comments:

Post a Comment