Sunday, April 24, 2011

Masihkah kau ingat?

Bismillahirrahmanirrahim...

Perasan tak??? Semakin hari kita semakin dekat dengan kematian serta hari di mana bumi, langit, gunung-ganang semua hancur atau dalam kata lainnya, itulah hari Kiamat...

Jom kita tengok masyarakat hari ini pulak??

Erk~ Batasan pergaulan tak dijaga, yang haram dihalalkan...aduhh.., kita sudah jauh dari landasan yang disarankan oleh syarak. Masihkah kau ingat? Pada asalnya peranan seorang manusia itu adalah untuk menjadi khalifah di muka bumi. Tapi peranan itu kian terhakis. Mana perginya keadilan seorang pemimpin?? Sifat amanah?? huhu..Cuba kita ambil iktibar dari ayat ini::


"Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi, gunung-gunung; akan tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir tidak akan melaksanakan(berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia..."
(Surah Al-Ahzab: 72)


Marilah wahai sahabat, muslimin dan muslimat, kita renung kembali apa tujuan kita berada di muka bumi Allah ini. Kehidupan duniawi ini bukanlah panjang. Ianya hanya persinggahan sementara bagi mengumpulkan bekalan untuk dibawa semasa bertemu denganNya nanti. Di sini jugalah tempat untuk Allah menguji hamba-hambanya. Usah kita leka atau tertipu dengan kesenangan duniawi dek kerana bisikan nafsu dan syaitan. Kuatkan benteng pertahanan imanmu. Jangan kau biarkan bisikan-bisikan yang boleh membawa kehancuran pada dirimu membolosi hatimu. Tingkatkan amal, terus berharap berdoa hanya padaNya.

Di samping itu, kita juga perlu ikhlaskan hati dalam melakukan segala amal ibadah serta amalan kebaikan hanya kerana ALLAH. Rasanya sebelum ini juga saya ada menyatakan tentang ini. Yakinlah, apabila kita luruskan niat kerana Allah, pasti Dia akan mendekati kita dan takkan biarkan kita terjerumus ke lembah kemurkaanNya. Cuma sesekali pasti akan diuji. Sesungguhnya ujian yang didatangkan Allah itu adalah untuk menguji keimanan hambanya.


"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'Kami telah beriman,' dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta"
(Surah Al-'Ankabut: 2-3)


Apabila ada hambanya yang cuba mendekatiNya dengan berjalan, Allah akan menjemputnya dengan berlari. Janji ini sepatutnya dijadikan motivasi bagi kita untuk selalu menjaga diri kita serta keluarga kita sebaik-baiknya. Yakinlah janji Allah itu benar. Pahala, Dosa, Syurga, Neraka itu benar.



Mari tingkatkan amal menjadi muslim yang lebih baik. Moga bersama kita dapat redha serta keberkatan dari-Nya.

No comments:

Post a Comment