Monday, April 11, 2011

salam imtihan!!!

Bismillahirrahmanirrahim...

Hai kawan2...apa khabar... (berwajah ceria+gaya ala2 dlm rancangan kanak2.. :PP)

Adakah tabiat2 pelik yg dilakukan menjelang exam itu dinamakan STRESS???
mungkin..haha

Erm.., apa-apa pun study week dah habis..maksudnya?
Maksudnya.., exam sedang berlangsung!!!! :)

Makanya, di sini, saya ingin menyampaikan ucapan pendek (erk~). Walaupun mungkin lambat sedikit, tapi tak apa la ea...Coz tengah bersemangat nak buat short speech ni..hihi :P
SEMOGA BERJAYA and ALL THE BEST kepada kawan-kawan saya semua yg sedang berjuang dengan final exam. Moga segala ilmu yang telah kita pelajari diberkati olehNya..

Study, study jugak. Tanggungjawab pada Allah, jangan buat-buat lupa or dilengah-lengahkan pula ya! Sayang, kalau study bagai nak rak, tapi tanggungjawab pada ALLAH diambil mudah. Macam mana nak datang keberkatan tu. Kan? Lagi satu, amatlah diharapkan pada rakan-rakan semua, senior2, junior ke (eh, saya mana ada junior lagi..sayalah yg junior..hehe) janganlah kita hanya menuntut ilmu kerana nak exam je. Ikhlas kan niat menuntut ilmu kerana Allah. Bila kita ikhlaskan hati menuntut ilmu kerana Allah dan memang kita nak dapatkan ilmu, insyaAllah ilmu itu akan lebih mudah untuk kita fahami dan bertahan lebih lama dalam minda.

Salah satu contoh yang boleh saya ambil, ada seorang rakan saya, pandai. Kalau lepas kuliah, kalau saya minta dia terangkan balik apa yang lecturer ajar sebentar tadi pun dia boleh terangkan dengan baik dan tak pernah nampak dia mengantuk or terlelap dalam kelas. Jadi saya pernah bertanya pada dia, apa tips-tips dia (cewaah, nak korek rahsia dia ni..hehe). Then, dia menjawab, learn through your heart. Wah, sangat simple jawapannya. Maksudnya, dia belajar sebab dia memang nak ilmu tu dan bukan setakat untuk exam sahaja.



Jelas???

Rumusan::
  • Walau busy macam mana pun, hubungan dgn Maha Pencipta amat perlu dipelihara
  • Hubungan sesama manusia juga perlu dipelihara
  • Ikhlaskan niat menuntut ilmu kerana Allah
  • Learn through your heart

~SEKIAN~

No comments:

Post a Comment